Dvadeset godina HRT-ove emisije Vrijeme je za jazz

Jubilarna dva desetljeća emitiranja emisija će proslaviti velikim slavljeničkim koncertom kvarteta Garyja Bartza u Lisinskom.


U petak 23. listopada u 20 sati jedina emisija Hrvatske radiotelevizije koja se sustavno bavi jazz-glazbom slavi svojih prvih dvadeset godina emitiranja. U okviru festivala Jazz.hr/jesen emisija Vrijeme je za jazz jubilarnu godinu obilježit će svečanim koncertom kvarteta Garyja Bartza u Maloj dvorani Vatroslava Lisinskog. Ekipa istinskih zaljubljenika u jazz godinama se nije mnogo mijenjala. Do svojega je odlaska u mirovinu Žarko Černjul bio urednikom punih osamnaest godina, a nakon njegova je odlaska u mirovinu uredničku palicu preuzela Melanija Pović Jagarinec, koja je od samoga početka suradnica emisije i velika zaljubljenica u tu najkreativniju vrstu glazbe.

„U dvadeset godina koliko sam provela u emisiji razvijam se s njom i ja sama. Radim, učim i razmišljam kroz iskustvo glazbe koja me zaokuplja. U komunikaciji s umjetnicima i suradnicima te prenošenju toga iskustva na mali ekran pronalazim svoje veliko zadovoljstvo i mali doprinos glazbenoj kulturi“, kaže urednica emisije Melanija Pović Jagarinec. Redatelji su bili Darko Vernić, Mladen Cesarec, Danko Volarić i Tvrtko Grgić, a danas je Miljenko Bukovčan. Prva je voditeljica bila tamnoputa Gloria Mapilele. Zamijenio ju je Davorin Malčak kojega su naslijedile Iva Korbler, Gordana Kovačić, prof. Vesna Žagar te Davor Hrvoj, stalni novinar i voditelj od 1997. do današnjih dana. Vizualni identitet emisiji dao je slikar i scenograf Tomislav Hrabar koji je svojim slikanjem uživo uvijek iznova rekreirao scenu spojivši dvije umjetnosti 20. stoljeća – apstraktno slikarstvo i jazz-glazbu.

„Emisija Vrijeme je za jazz bavi se najkreativnijom vrstom glazbe. U jazzu glazbenici na licu mjesta improviziraju, međusobno komuniciraju, prilagođavaju se jedni drugima, a slušatelji na neki način sudjeluju i postaju djelićem u kreativnome procesu stvaranja umjetničkoga djela. Emisija predstavlja izazov prenošenja osjećaja, ideja, ljepote, prelazi granice apstraktne umjetnosti i gledatelju donosi glazbu u slici koja postaje formom vizualne umjetnosti. Uvijek je zapravo najljepše, ali u isto vrijeme i najteže, te glazbene ideje i poruke približiti i pokušati objasniti gledateljima, privući njihovu pozornost. To je vječni izazov i nadahnuće. Tu je naravno i pitanje tradicije koja se mora njegovati te obrazovanja kojom se tradicija čuva i postaje ulogom u budućnost. Volim misliti da naša emisija može i mora imati tu ulogu: obrazovati gledatelje i stvarati nove poklonike.“

Godine 1995. emisija je krenula iz maloga studija s najavama koncerata inozemne produkcije, a s ulaskom u koncertne dvorane uključila se i u aktivnosti sve bogatije domaće jazz-scene. U emisiji su svoje najranije nastupe imali sada već etablirani domaći glazbenici poput Matije Dedića, Tamare Obrovac i Ante Gele.

„Najprije čestitam na ustrajnosti. Osjećam veliku zahvalnost prema emisiji Vrijeme je za jazz i Hrvatskoj radioteleviziji za prve svoje nastupe i njihovu prezentaciju  koja je vrlo važna i za mene i za sve druge glazbenike koji se bave tom nekomercijalnom, manje zastupljenom vrstom glazbe“,  istaknula je Tamara Obrovac.

„Ponajprije čestitam  godišnjicu i želim svima i idućih 20 godina uspješnoga djelovanja. Sve nas je ta emisija afirmirala.  Bila je uvijek izrazita čast, uzbuđenje i zadovoljstvo nastupiti i dobiti poziv te na najljepši način biti reklamiran onim čime se bavimo. Hvala još jednom i Černjulu i Hrabrom, Melaniji, Ivi, Gogi te najviše neizostavnomu dobrom duhu Davoru koji i dandanas, u ne baš sjajnim vremenima za kulturu i sve duhovno, i dalje širi pozitivne vibracije i naš je najvjerojatnije najvažniji kolega suradnik koji svojom dobrotom potpomaže da trud i rad svih dragih kolega ne ostane nezapažen“, rekao je čest gost i prijatelj emisije Matija Dedić.    

Najveći utjecaj emisija je ostvarila osmišljavanjem vlastita sadržaja. Pozivanjem malih jazz-sastava u studio Hrvatske radiotelevizije, povezivanjem vlastita programa i ansambala izravno je poticala umjetničko stvaralaštvo posebno mlađe generacije, ukazivala na važnost tradicije i izobrazbe pokazavši pravu jačinu i vrijednost javne televizije te je tako postala i dijelom bogate glazbene kulture. Emisija godinama otkriva nove mlade talente, prati jazz-festivale, bogate cikluse koncerata Jazz orkestra HRT-a te nastupe najvećih jazz-zvijezda kao što su Gary Barton, Carla Bley, Ron Carter, Archie Shepp, Dee Dee Bridgewater, James Carter, Abbey Lincoln, Lee Konitz, Charles Tolliver, Michel Camilo i drugi.

Emisija Vrijeme je za jazz povremeno je mijenjala kanale i termine emitiranja, a pokretanjem je Trećega programa Hrvatske radiotelevizije (HRT – HTV 3) programa pronašla svoj stalni i već prepoznatljiv termin nedjeljom oko 19 sati.

Što se planova za budućnost tiče, cijela se ekipa veseli novoj sezoni i ne miruje. Radi se na redizajnu špice emisije, razvija prijedlog dokumentarnoga serijala o povijesti hrvatskoga jazza, pripremaju portreti vrhunskih glazbenika poput Charlesa Tollivera, a gledatelji će moći vidjeti i snimku rođendanskoga koncerta Garyja Bartza iz Male dvorane Vatroslava Lisinskog.