Prva hrvatska opera na nosaču zvuka u izdanju Hrvatske radiotelevizije

Prva hrvatska opera Ljubav i zloba Vatroslava Lisinskoga napokon je stigla tamo gdje je već odavno trebala biti – na nosač zvuka, izjavila je rukovoditeljica Radne jedinice Glazba Hrvatske radiotelevizije Ivana Kocelj na konferenciji za novinare održanoj na mjestu na kojemu je opera prije 170 godina i praizvedena, u nekadašnjemu Stankovićevu kazalištu, danas Staroj gradskoj vijećnici.

Ljubav i zloba prva je hrvatska i druga slavenska opera u povijesti. Tek je deset godina nakon hrvatske nastala prva poljska opera, a dvadeset godina poslije češka. Bilo bi nezamislivo da Česi Prodanu nevjestu objave na ploči prvi put tek 2040. Kod nas se upravo to dogodilo. Sretni smo i ponosni da je tu povijesnu nepravdu ispravila Hrvatska radiotelevizija uz potporu svojih glazbenih ansambala: Zbora Hrvatske radiotelevizije i Simfonijskoga orkestra Hrvatske radiotelevizije čija je zadaća očuvanje i promidžba hrvatskoga glazbenog stvaralaštva , ustvrdila je Ivana Kocelj.

Opsežnoga redaktorskog rada na pripremi partiture, na temelju koje je ostvarena izvorna povijesna izvedba i snimka, prihvatio se Mladen Tarbuk. Ova izvedba omogućuje današnjoj publici da čuje Ljubav i zlobu onakvu kakvu je čula publika na praizvedbi upravo ovdje 28. ožujka 1846. Sad svaki ljubitelj operne umjetnosti može poslušati glazbu Vatroslava Lisinskoga u obliku u kojemu ju je on sam zamislio, bez naknadnih tuđih prepravaka i rezova te može samostalno stvoriti vlastiti sud o njezinoj važnosti i vrijednosti , istaknuo je maestro Mladen Tarbuk.

Mladen Tarbuk
je i dirigent izvedbe na nosaču zvuka. Opera je studijski snimljena u srpnju 2015. neposredno nakon koncertne izvedbe u ciklusu Kanconijer Zbora i Simfonijskoga orkestra Hrvatske radiotelevizije. Osim ansambala Hrvatske radiotelevizije u izvedbi su sudjelovali prvorazredni vokalni solisti: Giorgio Surian u ulozi kneza Velimira, Evelin Novak u ulozi Ljubice, Leon Košavić u ulozi Obrena, Domagoj Dorotić kao Vukosav te u dvije manje uloge Mario Bokun i Stefano Surian.

Objavljivanjem prve cjelovite snimke opere Ljubav i zloba i notnoga izdanja koje upravo priprema Muzički informativni centar vraća se povijesni dug prema velikomu hrvatskomu skladatelju kojega je njegova matična sredina neutemeljeno sustavno unižavala i zanemarivala. Jednako priznanje zaslužuje i dosad nespominjani suautor djela Juraj Karlo Morgenstern, učitelj Lisinskoga, koji je operu inventivno i znalački instrumentirao. Nadam se da će ovaj nosač zvuka učvrstiti ljubav naše publike prema prebogatoj hrvatskoj glazbenoj baštini o kojoj premalo znamo i često površno sudimo , zaključio je maestro Mladen Tarbuk.

Snimka je ostvarena u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskoga. U suradnji je s njom Hrvatska radiotelevizija objavila nosač zvuka. Sudjelovanje smo u ovome projektu smatrali obvezom prema skladatelju čije ime nosi dvorana. Za studijsko smo snimanje ustupili prostor koji bolje od svih drugih dvorana i studija u Hrvatskoj akustički odgovara velikomu izvođačkom aparatu potrebnom za izvedbu Ljubavi i zlobe , izjavio ravnatelj Koncertne dvorane Vatroslava Lisinskoga Dražen Siriščević.

U ostvarenje izvedbe opere i pripremu zahtjevnoga diskografskog izdanja uloženo je mnogo znanja i truda. Vizualnim rješenjem i bogato opremljenom dvojezičnom knjižicom koju potpisuje G.A.D. PRODUKCIJA opera je Ljubav i zloba predstavljena na način koji to temeljno djelo hrvatske kulture i baštine zaslužuje.

Odgovoriti zahtjevima projekata u kulturi u skladu sa suvremenim trendovima kulturnoga menadžmenta za nas je uvijek poseban kreativni i stručni izazov, posebice kad je riječ o kapitalnome djelu. Cilj je bio stvoriti cjelovito i zaokruženo diskografsko izdanje u kojemu će koncept, interpretacija na vizualnoj i verbalnoj razini, dizajn, tekstovi te cjelokupna oprema biti dodatna vrijednost u službi djela i njegova predstavljanja ususret suvremenom korisniku kao izvorni hrvatski kulturni suvenir i kulturni proizvod. Vjerujemo da će ovo izdanje u svojoj cjelovitosti potvrditi važnost opere Ljubav i zloba kao našega kulturnog polazišta te da će njime biti potvrđeno mjesta Vatroslava Lisinskog u hrvatskoj kulturi, ali i hrvatske kulture u svijetu , poručili su iz G.A.D. produkcije.

Glazbeni je producent nosača zvuka Vjekoslav Nježić, a ton-majstor Božidar Pandurić. Izdanje je objavljeno uz potporu Ministarstva kulture Republike Hrvatske.