Serija o Tinu Ujeviću uskoro na Pulskome filmskom festivalu

Četverodijelna dramska igrano-dokumentarna serija Tin – 30 godina putovanja u produkciji Hrvatske radiotelevizije (HRT) bit će prikazana 18. srpnja u kinu Valli na 64. Pulskome filmskom festivalu u službenoj konkurenciji programa Kratka Pula i to u novoj kategoriji pod naslovom Dramske serije. O nagradama u programu Kratka Pula odlučivat će ocjenjivački sud čiji su članovi proslavljeni filmski i televizijski scenarist i pisac te akademik Pavao Pavličić, snimatelj zapažene međunarodne karijere i dobitnik nagrade Američke udruge snimatelja Vanja Černjul te redatelj i producent Jure Pavlović, dobitnik Europske filmske nagrade za najbolji kratki film.

Televizijska serija Tin – 30 godina putovanja prikaz je života i rada Augustina Tina Ujevića.  Iz godine u godinu, tijekom različitih životnih faza prati krajolik kojim je Ujević putovao za života. Cjelina toga putovanja važna je ne samo zbog otkrivanja poznatih i nepoznatih činjenica iz života toga književnoga velikana, nego i zbog praćenja uzbudljive, turbulentne povijesti Europe, Hrvatske i uljudbenoga kruga kojemu pripadamo. Riječ je o povijesnim burama u kojima se raspada Austro-Ugarska, vremenu pred Prvi svjetski rat, životu za vrijeme Drugoga svjetskog rata u Zagrebu te stradanju nakon toga rata pod komunističkim režimom.

U tim se povijesnim razdjelnicama pjesnik iskazivao kao društveno-političko angažirano biće koje se smatralo nacionalističkim vođom. Bio je boem koji je, živeći na rubu, bacao rukavicu malograđanskomu konformizmu dvadesetih i tridesetih godina prošloga stoljeća te čovjek osuđen na glad u poslijeratnome komunističkom razdoblju. Tin Ujević bio je hrvatski pjesnik, čije su prve zbirke objavljene u Srbiji, ljubitelj kavane, a usamljenik, čovjek raskidan životnim odlukama, a cjelovit u pjesničkome biću. Njegov životopis rastvara misterij života u kojemu su dva bića, ono društveno i ono umjetničko, živjeli često jedno pored drugoga nezavisno, dok su mu okolnosti bivanja krojile mukotrpnu svakodnevicu.

Televizijska serija Tin  – 30 godina putovanja uz narativni diskurs i arhivsku građu ima i igranu razinu.

Ona je podijeljena na dva vremena – vrijeme iz kojega pjesnik priča o svojemu životu – to je vrijeme u kojemu mu je šezdesetak godina, kad živi i radi u Zagrebu, a vrijeme provodi najčešće u zagrebačkim kavanama koje su mu neka vrsta dnevnoga boravka – i vrijeme o kojemu se toga trenutka u seriji govori. Na igranoj se razini, naravno, pojavljuje pjesnikova poetska riječ, no isključivo u trenucima kad je dramska situacija ona koja ju podržava.                            

Seriju koja se temelji na knjizi Jasena Boke potpisuje troje scenarista – Jasen Boko, Lada Martinac Kralj i Davor Žmegač, redatelj je Davor Žmegač, a urednica projekta Jasmina Božinovska Živalj. Direktor fotografije je Davorin Gecl, skladatelj Mate Matišić, a producentica Margareta Jelčić. Glavne uloge tumače Ivan Kovač (mladi Tin), Milan Pleština (stari Tin), pripovjedač je Mislav Čavajda, a u seriji glumi više od pedeset ostalih hrvatskih glumaca.

Nakon opsežnih priprema i rada na scenariju krenuli smo u snimanje koje smo, zbog zahtjevnosti projekta, odradili u nekoliko faza. U prvome dijelu snimanja snimili smo scene iz Ujevićeva života povezanoga sa Zagrebom te sve studijske lokacije. Nakon toga uslijedilo je snimanje u Krivodolu, Vrgorcu, Imotskome, Makarskoj i Splitu, potom u Beogradu i Sarajevu, a na kraju smo snimili nekoliko scena u Parizu. Kako je svaki projekt povezan s prošlom epohom kostimografski i scenografski zahtjevan, tako je bilo i s ovim projektom koji nas radnjom vodi u prvu polovicu 20. stoljeća. Trebalo je pomno proučiti vrijeme te prilagoditi masku, kostime, scenografiju i fotografiju kako bismo sve uklopili u cjelinu koja će biti činjenično što točnija, a da se pri tome ne izgubi dramski naboj i poetika koju sama tema nalaže , ističe urednica projekta Jasmina Božinovska Živalj.

Ne mogu reći da mi je Tin bio blizak. Volio sam, kao i svi, neke njegove pjesme, no kao osoba bio je toliko različit od mene da je na neki način prolazio ispod mojega radara. No, kad toliko dugo slijedite tragove jedne tako bogate i važne biografije kao što je Tinova, to prerasta u neku vrstu druženja, pa tako imam osjećaj da sam se s Tinom družio osobno i da sam od njega ponešto i naučio iako je on za mene i dalje zagonetan i nedokučiv. Nadam da će svaki gledatelj u našoj priči o Tinu pronaći neko svoje uporište, no za mene je to priča o čovjeku koji je sam sebe uvijek iznova stvarao i rastvarao pokušavajući usisati u svoje iskustvo čitav svemir , ističe redatelj Davor Žmegač.

Serija je trenutačno u završnoj fazi postprodukcije. Nakon montaže slike za koju je zaslužan Ivor Ivezić, direktor fotografije Davorin Gecl s Mirelom Budimir u Studiju Ater završava korekciju boja.

Za posebne je efekte zadužen Kristijan Mršić, za montažu zvuka Iva Blašković, a za sinkronizaciju Robert Stanić. Emitiranje serije na Hrvatskoj radioteleviziji (HRT) predviđeno je najesen.