HRT i Umjetnički paviljon u Zagrebu obilježavaju 65. obljetnicu smrti znamenitoga slikara Emanuela Vidovića

Umjetnički paviljon u Zagrebu monografskom će izložbom u razdoblju od 24. ožujka do 13. svibnja obilježiti 150. obljetnicu rođenja i 65. obljetnicu smrti znamenitoga hrvatskog slikara Emanuela Vidovića.

Tom prigodom Hrvatska radiotelevizija (HRT) prikazat će igrano-dokumentarnu seriju Emanuel Vidović autora Željka Rogošića. Prvi od četiriju nastavaka serije na rasporedu je u nedjelju 18. ožujka na Trećemu programu Hrvatske televizije (HRT – HTV 3) s početkom u 16.35.

Serija donosi obilje dokumentarističke arhivske građe o Vidoviću i njegovu vremenu, nekoliko stotina njegovih izvornih djela danas u zbirkama niza galerija, muzeja i u posjedu privatnih kolekcionara te glumačke rekonstrukcije brojnih važnih kulturnih događaja kojima je Vidović poticateljem i sudionikom te njegove osobne drame i stradanja, primjerice, od nastanka humoristično-satiričnoga lista Duje Balavac, u kojemu se Vidović prometnuo u jednoga od rodonačelnika hrvatske karikature, preko održavanja Prve dalmatinske umjetničke izložbe 1908. godine, kojoj je poticateljem, potom osnivanja Hrvatskoga društva umjetnika Medulić nastaloga uz veliki zajednički napor Ivana Meštrovića i Emanuela Vidovića do rekonstrukcije nastanka pojedinih Vidovićevih remek-djela poput prve hrvatske moderne slike Angelus ili Stare lutke, njegova hodočašćenja Trogiru koje slika u stotinama bezvremenskih izdanja te rekonstrukcije velike Vidovićeve uspješnice – izložbe iz 1941. godine – Interijeri splitske i trogirske katedrale. Vidovićevo slikanje unutrašnjosti crkvenih prostora u godinama koje su nadolazile slijedili su mnogi slikari.

Serija prati Vidovićev život od siromaštva i bijede, preko nerazumijevanja njegove pejzažne umjetnosti i oštrih kritika njegova slikarstva, poput onih Ljube Babića, do razdoblja najveće slave koncem 30-ih godina, pred Drugi svjetski rat, kad ga svi drže prvakom hrvatskoga slikarstva, po svemu ravnome vodećim francuskim majstorima toga doba. Od studija u Veneciji do života i rada u Splitu, unatoč mnogim ponudama i pozivima drugih sredina, Vidović ostaje odan Splitu i postojan u svojim slikarskim mijenama.

Unatoč predodžbi koja Vidovića prati kao slikara tamnoga registra boja, slikara sfumata i venecijanskih maglenih pejzaža, HRT-ova dokumentarno-igrana serija prati najmanje osam Vidovićevih faza, od stalnoga motiva splitske luke u osvit dana i na zalasku sunca, slikanja vlastita ateljea i stana te slikanja splitske katedrale i tajnovitih trogirskih crkava do tzv. bolesničke faze u kojoj nepokretan iz invalidskih kolica ili stolice iz svoje sobe slika po sjećanju sjajni ciklus veduta Split koji nestaje, što je ujedno ime posljednjega, četvrtoga nastavka serije.

HRT-ova dokumentarna serija o Emanuelu Vidoviću nije mimoišla ni njegov tzv. život nakon smrti 1953. godine, odnosno skoro polustoljetne napore obitelji Vidović i stručnjaka da se u Splitu osnuje Galerija Emanuel Vidović, što se 2006. godine napokon i dogodilo.

U seriji, koja je ostvarena bez ijednoga spikerskog komentara o Vidoviću i njegovoj umjetnosti, bit će riječi i o njegovu životu sa suprugom Amaliom Baffo s kojom je imao devetero djece, o vremenima, događajima i osobama s kojima se družio i radio ili je s njima smišljao duhovite podvale. O tome će govoriti 24 snimljena sugovornika – od istaknutih povjesničara umjetnosti, konzervatora i slikara do Vidovićevih unuka i praunuka.

Osim na Trećemu programu Hrvatske televizije (HRT – HTV 3) nedjeljom s početkom u 16.35 igrano-dokumentarna serija Emanuel Vidović bit će dostupna i putem mobilnih uređaja, tableta i računala s pomoću multimedijske usluge HRTi.

Podrobniji podatci o programskim sadržajima Hrvatske radiotelevizije nalaze se na mrežnim stranicama Hrvatske radiotelevizije i na podstranicama za novinare press.hrt.hr.