Pretpremijerno prikazan film o blaženom Alojziju Stepincu

U Nadbiskupsko-pastoralnom institutu na Kaptolu pretpremijerno je prikazan dokumentarno-igrani film "Alojzije Viktor Stepinac" u produkciji Hrvatske radiotelevizije.

Film se snimao godinu dana, a prati cijeli blaženikov život. Premijerno će biti prikazan u nedjelju 10. veljače, na spomendan blaženog Alojzija Stepinca, na Prvom programu HTV-a u 20.05.

U ime zagrebačkog nadbiskupa kardinala Josipa Bozanića i biskupa Zagrebačke crkvene pokrajine sve je pozdravio varaždinski biskup mons. Josip Mrzljak, jedan od sugovornika u filmu te pranećak blaženog Alojzija Stepinca.

Izgovoreno je puno kleveta i laži na račun hrvatskog blaženika. Te laži su se širile desetljećima za vrijeme komunističkog sustava. Potrebno je to sve razotkriti i govoriti istinu. Teško to ide jer puno se dosad naslagalo o tom vremenu i tom čovjeku, istaknuo je biskup Mrzljak. U govoru je također zahvalio Hrvatskoj radioteleviziji te svima uključenima u izradu filma na trudu i svemu uloženom u realizaciju filma izrazivši nadu da će ovaj film dati novi doprinos glasu istine o duhovnom velikanu Katoličke Crkve blaženom Alojziju Stepincu.

U ime glavnog ravnatelja Hrvatske radiotelevizije Kazimira Bačića, okupljene je pozdravio ravnatelj Poslovne jedinice Program HRT-a Renato Kunić izrazivši zadovoljstvo što HRT stoji iza ovog projekta te čestitao cjelokupnoj filmskoj ekipi na čelu s autorima filma Nikom Kostanićem i Nevenom Mihaelom Dianeževićem te direktorom fotografije Ivanom Kovačem.

Autor Niko Kostanić naglasio je kako je posebnost ovog filma to što o blaženom Stepincu govore hrvatski povjesničari i lijeve i desne provenijencije te srpski povjesničari. Tu još imamo vrh Katoličke crkve u Hrvatskoj, episkope Srpske pravoslavne crkve i svjedoke koji govore kako ih je upravo Stepinac spasio.

Izrazio je uvjerenje da su baš ovakve teme i pristupi smisao postojanja javnog televizijskog servisa. Iako film prati cijeli život kardinala Stepinca, ostaju središnja pitanja: "Je li Stepinac mogao napraviti više toga tijekom Drugog svjetskog rata, je li mogao spasiti više ljudi, je li mogao oštrije osuditi ustaški režim", rekao je Kostanić. Iznoseći svoje mišljenje, kaže, Stepinac je bio bolji čovjek od vremena u kojem je živio.

Redatelj filma Neven Mihael Dianežević, obraćajući se prisutnima na pretpremijeri, zahvalio je HRT-u na pruženom povjerenju ponudivši mu da snimi ovaj film. Rekao je kako im namjera nije bila ispričati priču o blaženiku, već prepustiti to autentičnim svjedocima i znanstvenicima.

„Slušajući ih shvatio sam jednu vrlo važnu stvar - svi se oni, bez obzira na različite diskurse, slažu s gotovo svim činjenicama u vezi osobe i djelovanja blaženog Alojzija, no razlike se možda vide u interpretaciji tih činjenica, a to, čini mi se, ovisi katkad o predrasudama i nekim nametnutim stereotipima“, istaknuo je Dianežević.

Dodao je kako se prečesto događa da nam blaženi Stepinac u različitim raspravama postaje instrument ostvarivanja osobnih ili partikularnih interesa, a iz vidokruga nam izmiče ono što je, prema njegovom mišljenju, zaista važno  - a to je Alojzije Viktor Stepinac, osoba i subjekt svetosti.

Ovaj 92-minutni dokumentarac redatelja Nevena Mihaela Dianeževića i urednika te scenarista Nike Kostanića obrađuje život blaženika od rođenja 1898. u Brezariću do smrti 1960. u Krašiću i otkriva ''kakav je bio Stepinac kao učenik, student na Gregoriani i mladi svećenik, zbog čega ga je Bauer unatoč tome što je bio solunski dobrovoljac predlagao za nadbiskupa koadjutora, koja je njegova uloga u spašavanju Srba i Židova u vremenu NDH, te što mu se stavlja na teret u montiranom sudskom procesu i kojim se metodama i falsifikatima tužiteljstvo služi.''

Detaljan je to prikaz o Stepinčevom životu i u Lepoglavi i krašićkom sužanjstvu;  govori o milicijskoj represiji, trovanju, te što nam Stepinac ostavlja kao svoju oporuku? Iako film govori o cijelom životu blaženog Stepinca, ipak s posebnom je pozornošću obrađeno vremensko razdoblje 1941-1946. godine te pokušava demistificirati ulogu nadbiskupa Stepinca kada govorimo o  vjerskim prijelazima, spašavanju Kozaračke djece, o Jasenovcu, o odnosu s Pavelićem i Titom. Povijesni događaji praćeni su igranim scenama.

Narator u filmu je glumac Dragan Despot. Kardinala Stepinca glumi šibenski bogoslov Ante Vrcić, a osim bogatog arhivskog materijala HTV-a, većina scena snimljena je 2018. u Zagrebu, Brezariću, Krašiću, Lepoglavi i Rimu. Direktor fotografije je Ivan Kovač, dok montažu potpisuje Damir Horvatek. Producent emisije je Mate Letica.