09:41 / 14.06.2021.

Autor: HRT

Planeti: Jupiter

Foto: Planeti: Jupiter / dokumentarna serija

U nedjelju 27. lipnja u 22:30 na Prvom programu HTV-a slijedi treće epizoda dokumentarne serije Planeti. Ova BBC-jeva dokumentarna serija oživljava najdojmljivije događaje u povijesti Sunčeva sustava, primjenjujući revolucionarne vizualne efekte kako bi nam ispričala uzbudljivu priču o svih osam planeta.

Foto: Planeti: Jupiter / dokumentarna serija

U trećoj epizodi profesor Brian Cox nastavlja istraživati Sunčev sustav posjetom planetu koji u sjenu baca sve ostale - Jupiteru. Njegova golema veličina daje mu veliku moć kojom se koristio za manipulaciju drugim planetima - moć i za dobro i za loše koju posjeduje sve do danas.

Jupiter nije samo najveći nego i najstariji planet Sunčeva sustava. I sam je bio svjedokom nastanka Sunca i otada je njegova silna gravitacija određivala sudbinu drugih svjetova. Ubrzo nakon njegova nastanka orbita mu se pomaknula prema unutra što ga je sve više približavalo Suncu. Kako se kretao, stvarao je kaos u dijelu svemira koji je postao asteroidni pojas, osiguravajući da se ovdje ne može formirati nijedan planet, osim malenog propalog planeta Cerera koji tu postoji i danas. Kako se nastavio kretati u unutarnji Sunčev sustav, Jupiter je svoju snagu upotrijebio da sirovine potrebne za stvaranje planeta baci prema Suncu, usporavajući tako rast Marsa, planeta koji je inače mogao narasti kao Zemlja. Doista, Jupiter bi izbrisao sve do jednog stjenovitog svijeta na svom putu prema Suncu da ga sudar s jednim drugim divom - Saturnom - nije vratio s ruba.

Foto: Planeti: Jupiter / dokumentarna serija

Velika Jupiterova masa osjeća se sve do danas. Njegova gravitacija muči njegov mjesec Ilju, stvarajući vulkanski najaktivnije tijelo Sunčeva sustava. A s pomoću silne kontrole koju ima preko pojasa asteroida, Jupiterov utjecaj seže sve do Zemlje gdje i dalje ima moć mijenjati tijek života na našem planetu. I gdje je, kako Brian Cox otkriva, možda čak stvorio uvjete da čovječanstvo naslijedi Zemlju.

Produkcija: BBC Studios u suradnji s NOVA i WGBH Boston za BBC, PBS, u koprodukciji s Tencent Penguin Pictures

Dokumentarnu seriju THE PLANETS odabrala je Mira Vočinkić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!