15:48 / 30.06.2021.

Autor: HRT

Planeti - Ledeni svjetovi

Nedjelja 11. srpnja na Prvom

Foto: Planeti / dokumentarna serija

U nedjelju 11. srpnja na Prvom programu u 22:50 emitiramo 5. epizodu dokumentarne serije Planeti. U posljednjoj epizodi profesor Brian Cox putuje u najudaljeniji dio Sunčeva sustava, mjesto koje najtajanstveniji planeti nazivaju domom. Ti svjetovi iz jednostavnog razloga ostaju u sjeni. Osim Saturna, samo smo jednom posjetili najudaljenije planete.

video thumb

Uran je jedva vidljiv golim okom - nekoć se smatralo da je najudaljeniji planet od Sunca. Ali pomoću teleskopa i pozornim promatranjem otkrili smo da ima suputnika: Neptun. Zahvaljujući rijetkom poravnanju planeta 1976. godine, Voyager 2 poslan je na naš jedini prelet tih ledenih svjetova.

Ondje smo otkrili mnogo živopisnije planete nego što smo uopće mogli zamisliti. Čak i na tako hladnim temperaturama velike oluje haraju tim smrznutim svjetovima koji su dom spektakularnih mjeseca i zamršenih prstenastih sustava. Nakon nekoliko sati promatranja svakog planeta, Voyager 2 ostavio ih je za sobom.

Nedjelja 11. srpnja na Prvom

Foto: Planeti / dokumentarna serija

Nikada se nismo vratili. Desetljećima je to bilo najdalje što smo stigli. Sve do 2015. kada je Nasina sonda New Horizons tu granicu pomaknula još dalje u svemir nevjerojatnim putovanjem do patuljastog planeta Plutona. Još jednom, sve su se naše pretpostavke o tom dalekom svijetu pokazale pogrešnima.

Pluton vrvi ledenim vulkanima, dinama i gejzirima - ima čak i podzemni ocean. Štoviše, otkrili smo da Pluton ondje nije sam - ima mnoštvo neobičnih ledenih suputnika koji redefiniraju sve što smo mislili da znamo o stranim, dalekim dijelovima našeg Sunčeva sustava.

Produkcija: BBC Studios u suradnji s NOVA i WGBH Boston za BBC, PBS, u koprodukciji s Tencent Penguin Pictures

Odabrala je Mira Vočinkić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!